Fokus på fokus

Vi fullkomligt drunknar i information.

Jag har hört siffror som säger att vi utsätts för lika mycket information under en dag som tidigare generationer blev exponerade för under ett helt år. Och det ser inte ut att minska. Det innebär att du och jag behöver hitta strategier för att minska intrycken och öka vår förmåga att fokusera samtidigt.

Popcornhjärnan

I en popcornhjärna kommer tankar och idéer i en ständig ström likt poppande popcorn. Och hela tiden så stjäl de uppmärksamhet ifrån det som du har planerat att göra och du tappar fokus. Och omedvetet skannar du av din omgivning eftersom det på ett undermedvetet plan är det viktigt för din överlevnad att veta vad som händer. Fast nu för tiden när information haglar över dig konstant är det mer en stressfaktor än en överlevnad. Och om du inte disciplinerar dig genom strategier är risken stor att du inte får en tillstymmelse gjort av det du tänkt att göra.

fokus popcornhjärna skärmhjärna

Prioritera för att öka ditt fokus

fokus popcornhjärna skärmhjärna prioritera pomodorometoden

Ha din dagliga sex-punktslista nedskriven och prioriterad innan du går och lägger dig på kvällen. En sexpunktslista är precis som det låter en lista med 6 saker som du behöver göra för att ta dig närmare ditt mål. Aktiviteterna ska vara prioriterade och du arbetar med en punkt i taget tills den är klar. Först då börjar du med nästa punkt. Det finns en motsvarande teknik som kallas för 1-punktslista där man formulera dagens viktigaste arbetsuppgift men metoden är den samma. Du har fokus på en uppgift i taget.

Meditera för att öka ditt fokus

Träna din förmåga att fokusera genom meditation. Du kan enkelt göra det genom att meditera med öppna ögon och fokusera din blick på en ljuslåga eller en punkt. Inledningsvis kommer det att vara en utmaning men du kommer snabbt att märka att ditt fokus ökar. Om du har svårt att meditera med öppna ögon så kan du använda dig av dina andetag. Fokusera på andetagen, räkna varje inandning. Stoppa när dina tankar blir kapade. I början kanske du inte ens hinner räkna till 1 men du kommer snabbt att se resultat.

fokus popcornhjärna skärmhjärna prioritera pomodorometoden meditation

Fokusera!

Det finns olika sätt att öka sitt fokus och sin tidseffektivitet. Den som jag kommer att fokusera på är Pomodoro-metoden. Pomodoro är italienska och betyder tomat. Tekniken tekniken utvecklades av Francesco Cirillo under slutet av 1980-talet. Han använde en timer som såg ut som en tomat för att öka sin tidseffektivitet. Genom att arbeta effektivt och fokuserat under en kortare tidsperiod och ta kortare pauser så kommer du att få mer gjort på en kortare period samtidigt som du minskar din stress.

Metoden funkar på det här sättet.

1. Ta den första punkten på din 6-punktslista.

2. Sätt en timer på 25 minuter (eller använd en app)

3. Jobba intensivt och uteslutande med det du bestämt dig för att göra

När timern ringer avbryter du genast det du håller på med.

4. Sätt timern på 5 minuter och ta paus. Du får göra vad du vill under dessa 5 minuter men inte jobba vidare med din arbetsuppgift.

5. Upprepa punkt 2-4 i max 3 cykler till

6. Ta en lite längre paus (20-30 minuter) innan du gör ytterligare 4 pomodoro-cykler.

När du är klar med den första punkten på din 6-punktslista så fortsätter du med nästa. Och blir du inte klar med den första punkten idag så fortsätter du med den i morgon

Banka dina idéer för att behålla fokus

Men vad gör du med alla idéer som fortsätter att poppa upp i din hjärna då? Jo dessa sparar du i din idébank. Ett bra sätt att disciplinera dina tankar är att ha en daglig rutin för brainstorming, dvs där du fokuserat och under en begränsad tid skriver ned exakt alla tankar och idéer som kommer till dig. Idéer som tar dig emot ditt mål. Identifiera en eller två idéer och sätt dem genast i verket och spar de andra till en regnig dag.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer